Psychosomatyczne problemy wieku dziecięcego
- ADHD
- Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD, ZDUN: zespół deficytu uwagi i nadruchliwości), czyli zespół nadpobudliwości psychoruchowej z zaburzeniami koncentracji uwagi.
- Schizofrenia
- Schizofrenia dosłownie oznacza "rozszczepienie umysłu", ale nie w sensie posiadania więcej niż jednej osobowości. Dziecko dotknięte schizofrenią może mieć trudności w odróżnianiu fantazji od rzeczywistości, zachowaniu jasnego toku myślowego oraz panowaniu nad emocjami.
- Zaburzenia snu
- Zaburzenia snu u dzieci. Według Światowej Organizacji Zdrowia około połowy ludzi na świecie cierpi z powodu bezsenności lub jest nią zagrożona. W Polsce problem ten dotyczy blisko jednej trzeciej społeczeństwa i stale narasta.
- FAS
- FAS jest zespołem umysłowych i fizycznych zaburzeń, które mogą wyrażać się jako opóźnienie umysłowe, dysfunkcja mózgu, anomalia rozwojowe, zaburzenia w uczeniu się i zaburzenia psychologiczne. FAS jest skutkiem działania alkoholu na płód w okresie prenatalnym.
- Dorosłe dzieci alkoholików
- Syndrom DDA, czyli dorosłych dzieci alkoholików. Część dzieci alkoholików sama zaczyna pić, część zostaje partnerem osoby uzależnionej, a część nosi w sobie mniej lub bardziej widoczny.
- Jąkanie
- Jąkanie, czyli zacinanie, jest niepłynnością mowy, w której obserwujemy: powtarzanie głosek, sylab, słów. Jąka się 1% dorosłych i 4% dzieci. Częściej występuje jąkanie u chłopców niż u dziewczynek (4:1)
- Moczenie nocne
- Moczenie nocne (enuresis nocturna) rozpoznawane jest u dzieci po 5. roku życia, kiedy oddawanie moczu powinno już być kontrolowane podczas snu nocnego. Jeżeli moczenie występuje tylko w nocy, utrzymuje się od urodzenia i nie jest spowodowane żadnym stanem chorobowym, nazywane jest pierwotnym izolowanym moczeniem nocnym (PIMN).
- Depresja
- Obniżony nastrój, grobowe myśli, poczucie niezadowolenia z życia, pesymizm, poczucie beznadziejności, bezcelowości istnienia to określania kojarzące się z czymś, co potocznie nazywa się depresją.
- Fobia szkolna
- Fobia szkolna jest klasycznym przykładem fobii sytuacyjnej, ponieważ dziecko odczuwa lęk nie przed szkołą rozumianą jako całość, ale przed konkretnymi sytuacjami, które mają miejsce w szkole.
- Alkoholizm dziecięcy
- Autyzm
- Autyzm to wycofywanie się dziecka z wszelkich kontaktów, które może przybrać trwały charakter, co na płaszczyźnie osobowej prowadzi do niemożności dokonywania wymiany uczuciowej.
- Zespół stresu pourazowego
- Zespół stresu pourazowego (ang. posttraumatic stress disorder, PTSD) jest zespołem specyficznych symptomów, które mogą pojawić się u dzieci po przeżyciu ekstremalnego, traumatycznego zdarzenia.
- Syndrom dziecka maltretowanego i molestowanego
- Wynika on zarówno z tego, że przemoc seksualną i fizyczną cechuje przymusowość i cykliczność, a także, że zagrożeniem dla rozwoju dziecka jest nie tylko sama przemoc, ale także towarzysząca jej zawsze gra pozorów, oszustw i kłamstw, którą dorośli stosują, by ukryć krzywdę dziecka.
- Otyłość u dzieci
- Dziecko zaczyna tyć, gdy dużo je, a mało się rusza. Nie można też nie zauważyć wpływu na wagę fastfoodowego jedzenia oraz przesiadywania przed telewizorem lub komputerem, kiedy to wiele osób sięga po przekąski - chipsy, słodycze itp. U ok. 5% dzieci otyłość współwystępuje z innymi schorzeniami, np. tarczycy albo układu nerwowego.
- Strach przed kąpielą
- Pica
- Wszystkie dzieci wkładają sobie od czasu do czasu do ust niejadalne przedmioty, ponieważ w ten sposób poznają otoczenie. Maluchy, które cierpią na chorobę zwaną picą, posuwają się jednak o krok dalej. Zjadają rzeczy niejadalne i powtarza się to przez okres przynajmniej jednego miesiąca.
- Zgrzytanie zębami - Bruksizm
- Patrząc na śpiące dziecko, spodziewamy się usłyszeć towarzyszące temu miłe dźwięki: spokojny, równy oddech oraz, co pewien czas, ciche westchnienie. Do uszu niektórych rodziców docierają jednak zdecydowanie mniej przyjemne odgłosy, a mianowicie zgrzytanie zębami. Jest to tak zwany bruksizm (dość powszechny u dzieci).
- Nieśmiałość
- Nieśmiałość u dziecka ujawnia się najczęściej w sytuacjach nowych albo sugerujących, że jest się ocenianym, a także wtedy, gdy dana osoba jest wyeksponowana, znajduje się w centrum zainteresowania (np. podczas deklamowania wiersza, odgrywania scenek) lub kiedy inni ludzie zachowują się natrętnie.